Vad är en bra bild egentligen? Det finns inget objektivt sätt att avgöra det utan det handlar om subjektiva upplevelser och intryck av bilden.
Göran Segeholm säger i sin bok "Konsten att ta vinnande bilder":
"Målet med att fotografera är inte att göra en bild, utan att skapa en bildupplevelse."
När jag läste Göran Segeholms bok första gången så var detta delvis en ny tanke för mig. Själv var jag så fokuserad på hur jag som fotograf kunde återge något på ett så bra och tekniskt skickligt sätt som möjligt. Och det nog just så, för många fotografer, att man går igenom olika perioder i sitt fotograferande.
För många handlar fotografering om att dokumentera julafton och semesterresan. Frågorna vad och när är avgörande.
Om man tycker det här med fotografering är speciellt roligt så kommer man kanske till en ny fas där man vill lära sig mer om kameran och om olika tekniker. Man börjar experimentera med skärpedjup, komposition och med hur ljuset faller in i bilden. En stor betoning läggs nu på tekniken och formen.
Det är stimulerande och roligt att få ge sig hän till detta och upptäcka de olika tekniska möjligheterna i skapandet av en bild. Tyvärr är man lätt som fotograf lite trångsynt och sätter likhetstecken mellan sin egen prestation och en bra bild. Man är dessutom ofta ganska självkritisk.
Så småningom kanske man kommer ytterligare ett steg på vägen och mer medvetet börjar ge utrymme för helheten i bildupplevelsen hos den som tittar på bilden. Där man inser möjligheten att kommunicera på ett tydligare sätt med sin bild. Helt plötsligt kan man börja se värden i en bild som man tidigare tyckte var misslyckad, därför att man ser att den faktiskt förmedlar något speciellt. Den ger upphov till vissa tankar eller känslor hos betraktaren.
I steg ett tänker man alltså mest på vad man fotografera och när. Exempelvis den egna familjen på julafton. Detta kan vi kalla innehållsvärde.
I steg två är man mest fokuserad på hur man fotograferar. Exempelvis ett enskilt löv med kort skärepdjup där ljuset faller in vackert. Detta kan vi kalla formvärde.
I steg tre lägger man stor vikt på varför man fotograferar och vilka tankar eller känslor man vill förmedla. Exempelvis hur stressig julhandeln kan vara eller hur glad stämning det var på festen. Detta kan vi kalla budskapsvärde.
Kanske upplevde du vyn över det gamla slottet på höjden i Budapest, ovanför Donaus vatten, som mycket majestätisk. Hur ska du då få din bild att förmedla en majestätisk känsla när du tar en bild på slottet?
Kanske väljer du en fotograferingsplats som ligger så lågt som möjligt på motsatt sida av floden, där du får med både vattnet och slottet och där den stora höjdskillnaden blir tydlig. Att rikta kameran uppåt från en låg vinkel kan hjälpa till att visa slottet som stort och mäktigt.
Kanske låter du också slottet uppta en stor bildyta i fotot på bekostnad av omgivningarna, för att på så sätt förstärka den majestätiska känslan.
Lodräta linjer förstärker också ofta känslan av styrka och mäktighet. Ser du några lodräta linjer som du kan låta bli tydliga i bilden?
Vilket ljus är lämpligt när du vill förmedla en majestätisk känsla? Är hårt dagsljus eller mjukare kvällsljus lämpligast?
Vad är den som gör att vi kan säga att en bild är av hög kvalitet? Göran Segeholm definierar kvalitet så här:
"Kvalitet kan vi tala om först när den helhet som innehåll, form
och budskap tillsammans skapar är större än summan av delarna.
De måste förstärka varandra, lyfta varandra."