Den här lektionen heter "Ett gott hantverk" och handlar om spåren som fotografen lämnar efter sig i bilden. Detta speglas av yrkeskunskap men också av värderingar och syn på världen.
Det är otvivelaktigt så att ju mer du fotograferar ju skickligare hantverkare blir du. Att ta till sig teoretiska kunskaper om kameran och andra aspekter kring fotografering som tas upp i denna kurs är naturligtvis en bra bas för vidareutveckling. Det är viktigt att ha kunskap om skärpa, exponering, komposition, ljussättning och så vidare. Men dessa kunskaper garanterar inte en bra bild. Ibland är det till och med den oskarpa bilden som kommunicerar bäst.
Ta fram kameran! Fotografera mycket. Öva på att förmedla önskad känsla i dina bilder.
Det är svårt att utgå från regler för att bedöma ett gott hantverk. Det exkluderar ju i så fall dem som inte kan reglerna och blir även på andra sätt fyrkantigt. Det enda vi kan utgå från i bedömningen är vad som händer i betraktaren. Våga lite på din egen bedömning av en bild.
Första bilden låser oss ofta. Vi tar en bild på ett sätt och sen ser vi inte vidare möjligheter. Det är viktigt att vara öppen för att testa olika sätt att förmedla ett motiv. Fråga gärna dig själv vilken känsla du vill ha i bilden. Ska den vara lätt, tung, ljus, luftig, glad, sprudlande, eftertänksam, vemodig?
Stefan Ohlsson säger i lektionen att en bild ofta innehåller ett motstånd mot förändring, den säger "Rör mig inte". Men det kan vara så att en bild ser bra ut men ändå inte plockar fram det uttryck som man vill förmedla.
När du efterbehandlar en bild så testa gärna att göra den på olika sätt och känn efter hur det förändrar känslan i bilden. Testa gärna också ganska mycket av en viss sak. Om du exempelvis funderar över om en bild är lite för ljus, testa att mörka ner den ordentlig för att känna efter hur det känns. Även om du senare fastnar för en version som inte är så mörk så är det nyttigt att se hur det skulle ha sett ut. Om man tar små steg av allt så kan man missa möjligheter.
Skapa dig en egen bild först utifrån vad du vill uttrycka. Senare kan du också fråga andra om du vill.
Säg inte "Jag vill ha bilden så här" om du inte testat och känt på olika varianter. Nöj dig inte med första varianten, då kommer du missa möjligheter.
Öva upp känslan för vad ett uttryck är. Kan man spela ett instrument så lär man sig ofta lättare ytterligare ett intrument. Öva dig på att uttrycka dig i bild, att vara tydlig, att medvetet sträva efter att bilden i så stor utsträckning som möjligt säger det som du känner inför motivet.
Titta också på andras bilder och försök förstå varför de ser ut som de gör. Titta även på målningar och lyssna på musik, det handlar också om uttryck.
När vi lyssnar på ett musikstycke så är det ett visst antal minuter långt. Hur lång tid ger vi ett fotografi? Ofta alldeles för kort tid, vi slarvar när vi tittar. Om du ger dig tid att titta på en bild så kommer det hjälpa dig att utveckla din förmåga till uttryck.
För att bli en ännu skickligare hantverkare behöver du öva och utvecklas.
1. Kunskap om fotografering
2. Färdighet (sträva efter att kunskapen hamnar i ryggmärgen)
3. Förmåga att fatta kreativa beslut (ge inte slumpen för stort utrymme=
4. Ge utrymme för din personlighet
Göran Segeholm ger tips på en trestegsmodell som är bra att följa varje gång man fotograferar.
1 Välj position aktivt
Låt inte slumpen välja, utan välj själv aktivt bakgrund, motivets framtoning samt förgrund.
2 Välj utsnitt
Välj aktivt ditt utsnitt, det vill säga hur mycket som ska komma med i bilden.
*3 Tajma ditt ögonblick"
Titta aktivt i sökaren för att finna rätt ögonblick att ta bilden.
Uppgiften efter den här lektionen är att välja en bild i The photobook för att försöka härma stilen och uttrycket i den bilden. Välj ditt eget motiv, men försök fånga upp och imitera bildens uttryck.