Precis som ljud så har även ljus "akustik". Ljuset studsar mot ytor och reflekteras. Ljuset vi upplever beror alltså inte enbart på ljuskällan utan också på hur det reflekteras i miljön runt omkring. Ett direkt solljus på en åker upplevs annorlunda än direkt solljus på en gata i stan med ljusa husväggar som reflekterar ljuset.
1. Direkt ljus
Ljus som kommer direkt från den ursprungliga ljuskällan, exempelvis från solen, en lampa eller från en brasa.
2. Reflekterat ljus
Ljus som studsar tilbaka från en yta, exempelvis en vit vägg
3. Diffusserat ljus
Ljus som passerar genom en yta, exempelvis ett tyg eller rök, och på så sätt byter riktning.
1. Karaktär
Ljuset kan vara hårt eller mjukt. Hårt ljus innebär att skuggans kant är skarp, vilket beror på att den relativa storleken på ljuskällan är liten. Direkt solljus ger ett hårt ljus eftersom solen är så långt bort att den för oss ter sig som en liten ljuskälla. Mjukt ljus innebär att skuggans kant är luddig. Det uppkommer när den relativa storleken på ljuskällan är stor, exempelvis en reflekterande vägg.
2. Styrka
Ljusstyrkan påverkar i hög grad stämningen i bilden. Observera skillnaden mellan starkt/svagt ljus respektive hårt/mjukt ljus. En svag skugga, där ljusstyrkan inte är så stark, gör att skillnaden mellan ljus och skugga inte är så stor. Kontrasten minskar. Men kanten på skuggan kan ändå vara skarp och därmed bestå av hårt ljus.
3. Färg
Ljuset hos olika ljuskällor kan ha olika färg. Färgen mäts i Kelvingrader som går från blått till gult. Det gulaste ljus vi kan hitta är det som kommer från stearinljus och det blåaste ljus vi kan hitta är det som finns ute i skuggan (från en stor blå himmel).
Ibland vill man kompensera för ljuskällan för att färgen ska bli så neutral som möjligt. Detta kan göras i kameran genom automatisk vitbalans alternativt att manuellt ställa in vitbalansen på exempelvis skugga eller lysrör. Det går också att fotografera en vitt papper och ställa in kamerans vitbalans på det sättet. En fjärde alternativ är att fotografera i raw-format och ställa in vitbalansen i efterhand. Det har stora fördelar.
Det är viktigt att betona att man långt ifrån alltid vill ha ett neutralt ljus i sin bild. Man kan medveten välja en gulare varm ton alternativt en blåare kall ton beroende på vilken känsla man vill förmedla.
4. Riktning
Av stor vikt för en bild är var det dominerande ljuset kommer ifrån i förhållande till motiv och fotograf. Motljus innebär att ljuset träffar motivet bakifrån i fotografens position. Det är det mest dramatiska ljuset och ger en hög kontrast. Framsidan av motivet blir mörk medan omgivande områden är ljusa. Medljus innebär att ljuset kommer bakom fotografen, vilket lyfter fram färger på ett speciellt sätt. Ett tredje alternativ är sidljus, där ljuset kommer från sidan om både motivet och fotografen.
Ljuset spelar en mycket stor roll i bilden. Som fotograf är det viktigt att bli medveten om ljuset och hur det påverkar bilden. Titta gärna också på bilder och se efter hur ljuset speglas i dem.
1. Befintligt ljus
När man pratar om att fotografera i befintligt ljus så handlar det förmodligen om en situation med begränsat ljus inomhus eller på kvällen. Att använda sig endast av befintligt ljus innebär att välja bort blixt eller annan extra ljuskälla. Ett ljusstarkt objektiv är en fördel.
2. Ljussättning i miljö
Här tar man med sig lampor etcetera ut i den miljö man vill fotografera.
3. Studiomiljö
Här kopplar man bort miljön och håller till i en uppbyggd studio som är avsett just för detta ändamål.
Uppgiften efter den här lektionen är att ta ett porträtt i motljus. Ansiktet ska inte bli en silhuett utan ska synas. Förmodligen behöver man exponeringskompensera alternativt låsa exponeringen efter ansiktet. Bakgrunden kommer då bli väldigt ljus, vilket är meningen. Reflektera gärna upp lite ljus i ansiktet med exempelvis ett vitt papper. Antingen håller du själv i papperet eller så ber du en assistent göra detta.