I bilden nedan stämmer den högra bäst med verkligheten. Men kamerans automatik valde den vänstra. Hur kan det komma sig?
"I mörkret är alla kattor grå" sägs det. Och det är väldigt sant när det gäller kameror. Även i dagsljus är faktiskt alla kattor grå utifrån kamerans synvinkel.
Här kommer tre bildexempel som visar hur kameran uppfattar ljus och färger.
Ett grått motiv reflekterar ungefär 20% av ljuset.
Ett svart motiv reflekterar ungefär 10% av ljuset.
Ett vitt motiv reflekterar ungefär 90% av ljuset.
När du fotograferar ett ljust motiv, som reflekterar mycket ljus, gissar kameran att belysningen är starkare än vad den är. Den tar då in mindre ljus vid exponeringen än vad den borde ha gjort. Bilden blir underexponerad, för mörk. Samma sak händer vid motljus.
När du fotograferar ett mörkt motiv, som reflekterar lite ljus, gissar kameran att belysningen är svagare än vad den är. Den tar då in mer ljus vid exponeringen än den borde. Bilden blir överexponerad, för ljus.
En kamera kan alltså aldrig veta exakt vad som är en korrekt exponering. Den är för det mesta ganska duktig på att gissa. Men ibland gissar den fel.
Ett typiskt exempel på när kameran gissar fel är när du fotograferar snölandskap på vintern. Eftersom så mycket ljus reflekteras av den vita snön, tror kameran att det är mer ljus än det är. Exponeringen kommer då bli för mörk och snön kommer se gråaktig ut.
I många situationer finns inget absolut rätt och fel när det gäller vad som är en korrekt exponering, utan det kan vara subjektivt.
I bilden överst på denna sida, stämde den högra bilden bäst med verkligheten. Nedan ser du samma bilder på nytt. I den vänstra bilden har kameran inte ställts in på någon exponeringskompensation. I den högra bilden däremot har kameran ställts in på exponeringskompensation +1.0. Vi har därmed talat om att motivet är mer ljust än mörkt och att vi faktiskt vill ha bilden så ljus.
Exponeringskompensationen på kameran är mycket värdefull. Många fotografer använder den mer eller mindre hela tiden. Andra hittar andra knep.
Exponeringskompensationen betyder att du styr kameran att göra bilden ljusare eller mörkare än vad den annars skulle ha blivit. Funktonen går att använda i P-programmet, A-programmet och S-programmet.
Om du fotograferar ett motiv som innehåller övervägande ljusa färger så kan du ställa exponeringskompensationen på exempelvis +1. Bilden kommer då bli dubbelt så ljus. Detta kan exempelvis vara lämpligt när du fotograferar ett snölandskap. Du talar alltså om för kameran att bilden faktiskt ska vara ljus.
På samma sätt kan du, för ett motiv som innehåller övervägande mörka färger, ställa exponeringskompensationen på exempelvis -1. Bilden blir då dubbelt så mörk. Detta kan exempelvis vara lämpligt när du fotograferar en upplyst byggnad på sent på kvällen. Du talar då om för kameran att det faktiskt är kväll och mörkt.
Tryck på knappen som du ser på bilden till vänster och vrid sekundärratten tills önskat värde visas på den övre kontrollpanelen.